dimarts, 2 de novembre del 2010

PEDAGOGIA SISTÈMICA, SI-TÈ-MI QUÈ?



A classe es va exposar que les persones es relacionen amb l'entorn de diferents maneres. Per tant, com a futurs picopedagogs o psicopedagogues, en les nostres pràctiques hem de tenir en compte aquest fet. Es va fer una breu menció a la pedagogia sistèmica definint-la com aquella que té en compte la persona i la xarxa de relacions que estableix.


Mercè Traveset i Vilaginés, mestra, psicològa, terapeuta formada en varies disciplines: humanista, psicoanalítica, en constel.lacions familiars i en pedagogia sistèmica. Psicopedagoga en un IES de secundària i formadora del ICE de la UAB. Coordina la formació en Pedagogia Sistèmica que impartiex l'Institut Gestalt de Barcelona en col.laboració amb el Cudec de Méxic.
Autora del llibre “Pedagogía Sistémica, fundamentos y práctica” Ed. Grao,2007"La finalitat essencial es trobar l'ordre natural, identificar els desordres i ocupar el lloc que ens correspon, sigui com a pares, mares, com a professors o com alumnes i això vol dir assentir als nostres límits, i no fer-nos càrrec d'allò que no ens pertoca."

Defineix la PEDAGOGIA SISTÈMICA com un nou paradigma educatiu.
Si cliqueu l'enllaç trobareu la web de l'autora la qual fa una explicació molt senzilla i amena d'aquesta nova tendència pedagògica, posant exemples al respecte que encara la fan més entenedora.

Us deixo alguns dels fragments:

"La pedagogia sistèmica es mou en aquest nivell de contextualitzar a tots els elements del fet educatiu i percebre els ordres i desordres que es donen en un moment donat. L'enfocament sistèmic posa la mirada en la connectivitat relacional. L'epicentre del succés és l'acció recíproca tant sigui entre òrgans, components d'una família, d'una escola o de qualsevol grup humà, per tant és una educació centrada enla relació i els vincles. Suposa ampliar la mirada a totes aquelles dimensions que estan incidint en la nostra vida."
També us animo moltíssim, com a futurs PSICOPEDAGOGS I PISCOPEDAGOGUES a fer una llegida a l'apartat ACTIVITAT PROFESSIONAL de la web! Planteja quina és la tasca de la NOSTRA figura al centre educatiu.

El mateix nom de l'especialitat ja es confós, psico-pedagogia, si es psico vol dir una cosa i si és pedagog en vol di un altra. s'ha repetit moltes vegades, no ha de fer teràpia, no ha de fer classes, llavors què es el que ha de fer?


L'autora comenta...

La meva experiència de més de deu anys en aquesta especialitat, m'ha portat a anar definint el perfil de la meva tasca professional que descric a continuació:

l'especialitat de psicopedagogia es un pont entre el currículum acadèmic i el currículum transversal valors, afecte, relacions humanes, convivència etc.

Llavors la seva tasca hauria d'encaminar- se i concretar-se en:

  1. Assessorar a l'Equip Directiu i equips docents sobre aquestes temàtiques de com incloure els valors, resolució de conflictes i millora de les relacions humanes dins el centre.
  2. Participar i crear programes d'educació emocional, mediació etc.
  3. Vetllar i dotar de recursos a les tutories de grup.
  4. Formar part de la Comissió de la convivència, per poder- se col.laborar en la via reeducadora amb alumnes que han presentat algun tipus de conducta disruptiva.
  5. Atenció i tutorització individual d'aquells alumnes que la seva problemàtica depassi l'àmbit de l'aula i que el professorat no sap com enfrontar i intervenir directament amb les famílies per crear pautes conjuntes d'actuació.
  6. Assessorar i acompanyar al professorat en entrevistes amb famílies d'especial dificultat

Si tenim en compte totes aquestes funcions hauria d'estar prohibit que un psicopedagog fes classe ordinària. La diversitat ha d'estar repartida entre tots els departaments a nivell acadèmic. Els professors estan perfectament capacitats per fer les adaptacions que calguin si s´adequa la ratio i hi ha professorat suficient. l'administració educativa i els equips directius haurien de ser conscients que estan malbaratant un recurs si fan fer classes als psicopedagogs.



2 comentaris:

  1. Un paradigma d'allò més interessant i pràctic, Cristina! Val la pena aprofundir-hi, sens dubte.

    ResponElimina
  2. Hola Cristina!

    M'han semblat molt interessants les explicacions que has donat sobre la pedagogia sistèmica, tractada com un nou paradigma educatiu.
    M'he estat mirant l'enllaç que has penjat de la Mercè Traveset i Vilaginés i l'he trobat molt interessant, ja que no només hi ha bases teòriques, sinó que hi podem trobar exemples pràctics que faciliten la comprensió de la teoria. He trobat un cas sobre la integració d'un alumne magrebí a l'institut, concretament a l'apartat d'activitat professional, i la veritat és que m'ha semblat molt entenedor i molt clar de cares a la nostra futura feina.

    Fins aviat!

    ResponElimina